cofnij dla niedowidzacych
cofnij fb
26600 STREFA KULTURY to jeden bilet do wszystkich muzeów w Radomiu i pomysł, jak ciekawie spędzić tu czas!
26600 STREFA KULTURY to jeden bilet do wszystkich muzeów w Radomiu i pomysł, jak ciekawie spędzić tu czas!

Strona główna   /   START_MENU

Piotr Lutyński, Wielowymiarowość

Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze
„Materia składa się jedynie z nie materii” - Max Planck

Sztuka jest dla mnie materializacją wibracji światła, środkiem do odkrywania innych wymiarów rzeczy-wistości. Wielowymiarowość, materialność, niematerialność - to słowa klucze tej wystawy.

W przestrzeni galerii autor wyodrębnia pięć segmentów tematycznych.

1. Nasze myśli realizują się w życiu – materializacja słowa, przestrzeń Buddy. Sala zbudowana z rzeźb przedstawiających  nietypowe figury Buddy podkreślające materialną i niematerialną naturę rzeczy. Obiekty eksponowane w konfrontacji z malarskimi kompozycjami centrycznymi, nawiązującymi do symbolicznej wizji domniemanego wielkiego wybuchu lub przypominającymi modele atomu (2018–2021)

2. Drugie życie – ciało niematerialne. W zaciemnionym wnętrzu konfrontacja zagęszczonej kompozycji starych luster z odbijającą się w nich sylwetką postaci astralnej, postaci z innego wymiaru (2007–2021)

3. Bracia mniejsi – jajko czy kura? Przestrzeń świata zwierząt, fantomy szkieletów kury, królika, zestawianych z malarstwem abstrakcyjnym. Poszukiwanie sensów, zależności i ukrytych wymiarów (2018–2021)

4. Pole koloru –  skrzynie, obrazy z malarstwem abstrakcyjnym wypełnione elementami organicznymi, całość zatopiona w zbożu (2005–2021)

5. Ukryty wymiar – przenikanie światów, symetria. Przestrzeń obiektów surrealistycznych. Przenikanie się świata ludzi i zwierząt, w którym zwierzęta zastępują  ludzi w ich rolach społecznych, tworząc wielowymiarowość znaczeń. Wanna z rogami jelenia, wózek dziecięcy z sercem danieli, lampka nocna z ptasim gniazdem, zegary z kranikami – symbole czasu.  Ukrzesłowienie – głowa jelenia połączona z krzesłem – uprzedmiotowienie (2016–2021)

Piotr Lutyński


Piotr Lutyński urodził się w 1962 roku w Tychach. Ukończył Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych im. Antoni Kenara w Zakopanem. Studiował na Uniwersytecie Śląskim w Cieszynie, dyplom w 1990 roku w pracowni grafiki prof. Eugeniusza Delekty. Zajmuje się rzeźbą, malarstwem, wykonuje obiekty, instalacje, performance, koncerty muzyki eksperymentalnej, pokazy multimedialne. Realizuje pokazy muzyczno-wizualne, w których uczestniczą żywe zwierzęta zestawiane z malarskimi kompozycjami, rzeźbami, poezją i muzyką. Od końca lat 90. zwierzęta stały się współtwórcami działań artysty. Lutyński uważa, że żywe zwierzęta pomagają otworzyć się widzom na pokazywane obiekty, dzięki nim przełamuje sztuczność konwencji galeryjnego wydarzenia.
    
Współzałożyciel (z Markiem Kozicą) grupy-zespołu muzyki improwizowanej RDZEŃ, twórca RDZEŃ2 (koncerty z Ryszardem Krynickim) oraz RDZEŃ 69. Prowadzi akcje totalne w przestrzeni miast, polegające na interdyscyplinarnym koncercie połączonym z  akcją artystyczną (PROJEKT KR736EJ Autobus – Galeria – Pracownia). Zrealizował dwa filmy „Ocean elektronów” i „Wielowymiarowość”.
 
Od wielu lat prowadzi wykłady, warsztaty plastyczne i muzyczne dla dzieci i dorosłych, łącząc tematy sztuk wizualnych i fizyki współczesnej z muzyką (MOCAK, Muzeum Narodowe w Krakowie, Bunkier Sztuki w Krakowie, Centrum Kultury w Katowicach – m.in. projekt Futur Artist, MCSW Elektrownia w Radomiu, Galeria Arsenał w Białymstoku, i wiele inych). Związany z MOCAK-iem w Krakowie, Galerią Starmach w Krakowie, Galerią Foksal w Warszawie.

Jego prace znajdują się w kolekcjach m.in. Muzeum Narodowego, Bunkra Sztuki, MOCAK-u w Krakowie, Małopolskiej Fundacji Sztuki Nowoczesnej – Znaki Czasu, Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu, Podlaskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w  Białymstoku, Fundacji dla Śląska w Katowicach, Muzeum w Szamotułach, Galerii Foksal w Warszawie, Galerii Starmach w Krakowie, Galerii Muzalewska w Poznaniu oraz u prywatnych kolekcjonerów  w kraju i za granicą.

Jest członkiem Stowarzyszenia Otwarta Pracownia. Mieszka i pracuje w Krakowie.

Wybrane wystawy:
Budda, Mars i Jeleń, Bunkier Sztuki, Kraków, 2020
Wielowymiarowość, Galeria Biała Lublin, 2019
Wielowymiarowość, Galeria Starmach, Kraków, 2018
Abstrakcja.pl, Muzeum Sztuki Współczesnej, Ołomuniec 2018
Jerzy Wroński i Przyjaciele, BWA, Katowice, 2018
Sanatorium 2, Lea 44, Kraków, 2017
Linia i chaos, BWA, Katowice, 2017
Sanatorium, Lea 44, Kraków, 2016
Space Garden, C2contemporane2, Florencja, 2016
Pracownia Lea 44, MCSW Elektrownia, Radom, 2015
Terytorium, MOCAK, Kraków, 2013
Drugie Życie/Second Life, Galeria Muzalewska, Poznań, 2011
Projekt KR 736EJ, Gallery Dada Post, Berlin, 2009
Second Life, Art in General, New York, 2007
Muzyka dla ryb, Galeria Foksal, 2005
Narodziny, Galeria Starmach, Kraków, 2006
Projekt Ptasia kolumna, Bunkier Sztuki, Kraków, 2003
Rdzeń, Galeria Zachęta, Warszawa, 2000.

Wernisaż: 8 października 2021, godz. 18.00. Wystawa czynna do 12 grudnia 2021
Przed wernisażem o godz. 17.00 zapraszamy na wykład Adama Anczykowskiego pt: „Tam gdzie dzień jest nocą, góra doliną”.

Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia
ul. Kopernika 1, 26-600 Radom
www.mcswelektrownia.pl
Godziny otwarcia
poniedziałek: nieczynne
wtorek – piątek: 10:00-18:00
sobota - niedziela: 12:00-18:00

Wydarzenia
Wystawa w Rajmund Ziemski. Znak i kolor
Od 2024-04-12 do 2024-09-08
Bio-Chem wystawa w Elektrowni
Od 2024-03-15 do 2024-05-19
Więcej
do góry ^
OFERTA HORECA

-10%

-10%

-10%

-5%

-10%
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach
Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2007-2013 oraz ze środków Województwa Mazowieckiego.
Copyright [c] 2014
www.tekom.pl www.tekom.pl www.technet.net.pl www.it64.pl Strony www Radom